Sabtu, 16 Maret 2013

Referensi Tentang Mac OS X

SISTEM OPERASI MAC OS

          Macintosh, atau disingkat Mac, adalah salah satu jenis komputer personal berbasis PowerPC yang diproduksi oleh Apple. Komputer ini dinamakan berdasarkan McIntosh, jenis apel yang disukai Jef Raskin. Macintosh diperkenalkan pertama kali pada bulan Januari 1984 lewat iklan Super Bowl yang fenomenal. Macintosh adalah komputer pertama yang memperkenalkan sistem antarmuka grafis (GUI). Pada waktu itu, langkah yang dilakukan Apple adalah sebuah perkembangan revolusioner dalam dunia komputer personal.
Pembuatan Mac merupakan suatu wujud model integrasi vertikal yang mana Apple memfasilitasi seluruh aspek perangkat keras dan juga sistem operasinya yang terinstal di dalam seluruh komputer Mac. Hal ini berbeda dengan komputer tipe PC pada umumnya, di mana banyak produsen membuat dan mengintegrasikan perangkat keras dengan sistem operasi yang dibuat oleh produsen lain. Sementara itu, Apple secara eksklusif membuat perangkat keras Mac dan mengatur bagaimana sistem internalnya, desain, dan juga harganya. Tidak hanya itu, Apple juga tidak melisensikan Mac OS X untuk komputer non-Apple.

Kelebihan MacOS :
* Lebih stabil karena menggunakan UNIX
* multitasking
* Bisa mengenal file format windows
* Tampilan yang lebih glossy sehingga bagus untuk graphic design/multimedia
*  dokumen-dokumen yang dibuat di Mac bisa dibaca di OS yang lain, dan sebaliknya. Baik yang formatnya ‘generik’ (misalnya pdf, html, mp3, text) maupun yang formatnya khusus (misalnya .doc, .xls, .ppt). Asalkan ada program aplikasi (application) di kedua platform (Mac dan Windows) yang bisa membaca format tersebut.
*  Jarang terkena virus
*  Open sourcecode sehingga Mac OS sulit dibajak
*  Ada ‘Time Machine’ yang akan bekerja secara otomatis pada background tanpa mengganggu aplikasi yang dijalankan untuk mem-backup system yang sedang berjalan dan perubahan-perubahan pada data
*  Ada program “sherlock“ yang tidak hanya mencari file pada harddisk dan dalam jaringan lokal, tapi juga dapat beraksi di Internet dan mencari berdasarkan keyword.

Kekurangan Mac OS
* Mahal
* Hanya cocok untuk graphic designer
*  Mac OS tidak dapat digunakan bersama-sama sistem-sistem pengoperasian lain yang tidak menggunakan sistem Mac OS
*  Mac tidak bisa dirakit sendiri karena Apple sudah tidak memberi license buat perusahaan lain untuk membuat hardware yang bisa menggunakan Mac OS
* Software di Mac OS tidak begitu lengkap
*  Kurang cocok untuk aplikasi server dan game.

Berikut tentang sejarah Mac OS sejak awal ditemukannya:
  • System 0.0-1.1, diperkenalkan pada tahun 1984
Ini adalah versi pertama dari Mac OS lamanya. Meskipun sangat dibatasi oleh standar sekarang, itu mengejutkan menggunakan commandline-dunia tahun 1980-an. Menggunakan konsep-konsep yang dibeli dari Xerox bersama dengan konsep Apple sendiri, sistem ini meletakkan dasar layout GUI / aturan bagi banyak OS yang akan datang. Karena Macintosh asli adalah satu-satunya perangkat keras yang akan menjalankan Mac OS, itu hanya terpasang di Mac dan tidak pernah dibagikan.
  • System versi 2.0-5.x, diperkenalkan antara tahun 1985 dan 1987
Satu-satunya fitur baru terkenal adalah MultiFinder, yang memungkinkan lebih dari satu aplikasi yang akan terbuka sekaligus, sehingga apa yang dikenal sebagai “koperasi” multitasking yang bertentangan dengan metode konvensional hanya membuka satu program pada satu waktu. Single-Task Finder masih ditawarkan bagi mereka yang lebih suka itu.
  • System 6, diperkenalkan pada tahun 1988
System 6 terlihat hampir sama dengan nenek moyangnya, tetapi memperkenalkan beberapa hal-hal kecil. Sebagian besar perubahan dalam revisi ini adalah “Under The Hood” dan tidak jelas bagi pengguna rata-rata.
  • System 7, diperkenalkan pada tahun 1991
System 7 adalah terobosan pertama dalam beberapa revisi dan penambahan fitur yang besar. Ini adalah versi pertama Mac OS dengan warna titlebars / scrollbars. Ini benar-benar membuang proses jadul single-process finder dan membuat MultiFinder Finder. OS ini juga menggunakan ikon 256-warna yang lebih bagus, serta dukungan untuk lebih multimedia dengan dukungan Quicktime dan meningkatkan konektivitas internet.
  • System 7.5 diperkenalkan pada tahun 1994
System 7.5 sebagian besar sama dengan 7, tetapi memiliki sejumlah perbaikan, yaitu stabilitas dan konektivitas internet. AppleTalk juga diperkenalkan di 7.5. System 7.5.3, untuk meng-update 7.5, adalah OS pertama yang dirujuk sebagai “Mac OS”, bukannya “System” di beberapa tempat, terutama pada layar startup.
  • System 7.6, diperkenalkan pada tahun 1997
System 7.6 adalah sistem pertama disebut sebagai Mac OS di layar startup. Itu merupakan beberapa fitur kecil, tapi sebagian besar sama dengan 7.5. System 7.6.1 memasukkan interface baru “Platinum”, yang dicangkokkan pada proyek dari Apple Copland.
  • Mac OS 8, diperkenalkan pada tahun 1997
Mac OS 8 adalah sistem pertama yang secara global disebut sebagai Mac OS. Terdapat perbaikan di banyak bidang, terutama dalam konektivitas internet dan multimedia. OS ini juga memakai interface ikon baru Platinum, yang diambil dari proyek next-generation Apple OS yang gagal, yang dinamakan Copland. Update baru, Mac OS 8.1, memperkenalkan perbaikan filesystem HFS + dan memiliki installer yang user-friendly. Ini adalah rilis pertama dari Mac OS untuk bundel Microsoft Internet Explorer, yang akan terus dibundel sampai Mac OS X 10.3.
  • Mac OS 8.5, diperkenalkan pada tahun 1998
Mac OS 8 ditingkatkan di hampir semua bidang. Ini termasuk perbaikan ikon 32-bit platinum dan sistem tema baru yang memungkinkan pengguna untuk memilih interface yang disukainya, dan juga termasuk Sherlock, sebuah program untuk mencari di internet dan file lokal. Ini adalah rilis pertama dari Mac OS yang tidak mendukung Mac 68k.
  • Mac OS 9, diperkenalkan pada tahun 1999
Mac OS 9 adalah Mac OS 8.6 dengan beberapa perbaikan bug dan Sherlock 2. Sementara kemampuan tema masih ada, semua tema selain Platinum dipindahkan dari instalasi default. Ini adalah versi Mac OS yang pertama kali dirilis untuk mendukung beberapa pengguna.

 Nah,penjelasan diatas mengenai Mac OS secara umum dan sejarah Mac OS sebelum adanya Mac OS X,dan berikut ini penjelasan tentang Mac OS X. Berikut  SEJARAH KELAHIRAN MAC OS X :

         Pada mulanya, Mac OSX adalah berasaskan Mach Kernel, sebuah OS yang dibina oleh Carnegie Mellon University untuk menyokong penyelidikan OS, dan computation secara parallel. Beberapa cawangan daripada FreeBSD dan NetBSD yang dilaksanakan oleh UNIX telah berkerjasama dengan NeXTSTEP, yang seterusnya menjadi teras Mac OSX. NeXTSTEP adalah OS yang dibina oleh syarikat Steve Job, NeXT setelah beliau meninggalkan Apple pada tahun 1985. Sementara peninggalan beliau daripada Apple, Apple dalam masa yang sama cuba membina “next generation OS” melalui projek terdekat Taligan, Copland dan Gershwin dan meraih sedikit kejayaan. Tiada siapa yang tahu sejauh mana kejayaan Apple pada masa itu tanpa kehadiran Steve Job.
        Tidak lama selepas itu, sebuah OS terbaru daripada NeXT yang diberi nama OPENSTEP dipilih sebagai asas OS untuk komputer Apple akan datang dan Apple terus membeli syarikat NeXT. Dengan pembelian syarikat NeXT, Steve Job akhirnya kembali ke rumahnya, Apple Inc. dan menjadi CEO syarikat gergasi itu. Apa yang dinampakkan disini, pergabungan antara engineer-engineer NeXT dan Apple membuahkan hasil apabila mereka bekerjasama membina sebuah OS yang progammer & user friendly dan dengan hasil tangan mereka yang profesional dan kreatif, terhasil lah projek Rhapsody, yang seterusnya dinamakan Mac OSX.

LEGASI MAC OSX BERMULA :
Bermula dengan Mac OSX Public Beta yang diberi codename Kodiak (sejenis beruang), legasi Mac OSX semakin hari semakin berkembang dan ditambah dengan apps dan features baru dari hari ke hari dengan cepat ! Dengan pengecualian nama Kodiak untuk Public Beta, nama Mac OSX seterusnya diambil sempena nama spesis kucing besar. Bermula dengan Cheetah, dan seterusnya Puma, desas-desus kedengaran pada masa itu bahawa Apple akan terus menggunakan nama-nama spesis kucing untuk nama Mac OSX mereka akan datang. Memang benar kerana Apple terus menggunakan dengan nama Jaguar, Panther, Tiger, Leopard, Snow Leopard dan Lion.
Panther, Tiger, Leopard dan Snow Leopard telah di-register sebagai trademark oleh Apple. Tetapi Cheetah, Puma dan Jaguar tidak pernah di-register sebagai trademark.
Apple juga telah register nama Lynx dan Cougar sebagai nama yang akan digunakan oleh Apple untuk nama Mac OSX mereka akan datang selepas Lion. Untuk pengetahuan semua, Lynx dan Cougar juga adalah sebahagian daripada spesis kucing besar. Anda boleh search dan lihat bagaimana rupa haiwan tersebut. Tapi saya mahukan Mac OSX Cat ! haha

MAC OSX PUBLIC BETA “KODIAK” :
(Mula dilancarkan pada – 13 September 2000)
Pada 13 September 2000, Apple telah melancarkan Mac OSX PB “Kodiak” dengan harga $29.95 (RM 90) untuk mendapatkan feedback daripada pengguna berkenaan preview Mac OSX. Kodiak adalah OS pertama Apple yang menggunakan Aqua User Inrface dan Apple telah membuat banyak pengubahsuaian berkaitan UI berdasarkan feedback daripada pengguna. Kodiak akhirnya tamat beroperasi pada musim bunga 2001.

 (screenshot Mac OSX PB “Kodiak”)












MAC OSX 10.0 “CHEETAH” :
(Mula dilancarkan pada – 24 Mac 2001)

Pada 24 Mac 2001, Apple telah melancarkan Mac OSX Cheetah. Pada awalnya, Cheetah adalah sebuah OS yang perlahan, berat, tidak siap dan hanya terdapat beberapa apps pada awal pelancarannya, kebanyakannya daripada developer bebas. Walaupun terdapat banyak kritik mengatakan bahawa Cheetah sebenarnya belum bersedia menghadapi adaptasi mainstream, tetapi para pengkritik merasakan betapa pentingnya pelancaran Cheetah sebagai permulaan untuk Apple improve OS mereka pada masa akan datang. Namun begitu, pelancaran Cheetah diterima dengan baik oleh komuniti pengguna Macintosh pada masa itu. Pada tahun itu juga, Apple telah membuat satu “overhaul” kepada Cheetah dan dengan pembaikan bugs, dan kernel panics telah berkurangan.




 (screenshot Mac OSX “Cheetah”)











MAC OSX 10.1 “PUMA” :
(Tarikh diumumkan – 18 Julai 2001)
(Mula dilancarkan pada – 25 September 2001)

Enam bulan kemudian pada 25 September 2001, Mac OSX “Puma” datang menggantikan Cheetah. Puma mempunyai performance yang lebih baik berbanding Cheetah dan menambah features yang hilang sebelum ini, iaitu DVD playback. Apple telah melancarkan Puma dengan CD upgrade percuma kepada pengguna Cheetah dan penambahan sebanyak $129 (RM 387) bagi pengguna Mac OS 9 dengan membuang beberapa fail pada sistem tersebut.
Namun begitu, meskipun sistem Puma lebih baik daripada Cheetah, ianya masih “tidak cukup” untuk kebanyakan pengguna untuk mengadaptasi sistem Mac OSX dalam kehidupan mereka. Walaupun Puma membuat beberapa perubahan signifikan, ramai pengkritik berkata bahawa perubahan Cheetah kepada Puma hampir tiada perbezaan. User interface hampir tidak berubah, masih terdapat beberapa bugs yang sama dengan Cheetah dan ini menyebabkan seluruh sistem crash !
Pada 7 Januari 2002, Apple telah mengisytiharkan bahawa Mac OSX akan menjadi default OS untuk semua Macintosh akan datang bermula akhir bulan itu.


 

(screenshot Mac OSX “Puma”)










MAC OSX 10.2 “JAGUAR” :
(Mula diumumkan pada – 6 May 2002)
(Mula dilancarkan pada – 24 Ogos 2002)

Pada 24 Ogos 2002, Apple telah melancarkan Mac OSX “Jaguar”. Ia datang dengan begitu banyak pembaharuan terbaru dengan rupa yang lebih bergaya, performance yang lebih bagus, dan banyak features yang baru (melebihi 150 features baru), termasuk Quartz Extreme untuk gabungan grafik secara direct menggunakan ATI Radeon atau Nvidia GeForce MX AGP-based video card dengan sekurang-kurangnya 16MB VRAM, sistem penyimpanan maklumat untuk Address Book, dan memperkenalkan instant messaging pertama Apple, iChat.
Logo Happy Mac yang dipaparkan pada screen setiap kali Macintosh reboot yang telah hampir 18 tahun digunakan sebelum ini juga telah ditukar kepada logo Apple berwarna kelabu dan terus diguna pakai sehingga hari ini.



  (screenshot Mac OSX “Jaguar”)











MAC OSX 10.3 “PANTHER” :
(Mula diumumkan pada – 23 Jun 2003)
(Mula dilancarkan pada – 24 Oktober 2003)

Mac OSX “Panther” telah dilancar pada 24 Oktober 2003. Selain penambahan dari segi performance, Panther juga dilihat telah mengalami penambahan features baru dengan ketara sekali berbanding dengan Jaguar pada tahun sebelumnya.
Antara penambahan utama yang di-highlight-kan adalah update terhadap Finder, pembaharuan brush-metalic UI, Fast switching user account, Expose’, File Vault, Safari, pengenalan kepada iChat dengan video conference yang jauh kehadapan berbanding Windows pada waktu itu, penambahbaikan Portable Document File (PDF), dan operasi dalaman bersama Windows yang lebih bagus.
Panther bagaimana pun tidak compatible dengan Macintosh G3 generasi awal seperti PowerBook dan PowerMac, salah satu usaha Apple untuk tidak meneruskan produksi Macintosh tersebut.



 (screenshot Mac OSX “Panther”)










MAC OSX 10.4 “TIGER” :
(Mula diumumkan pada – 4 Mei 2004)
(Mula dilancarkan pada – 29 April 2005)

Pada 29 April 2005, Apple telah melancarkan OS terbaru mereka yang diberi nama Mac OSX “Tiger”. Menurut Apple, Tiger mempunyai lebih daripada 150 features terbaru padanya. Seperti Panther sebelum ini, sebahagian daripada komputer Mac yang terdahulu tidak compatible dengan Tiger. Mac OSX Tiger memerlukan komputer Mac yang mempunyai FireWire Port.
Tiger mula memperkenalkan Spotlight, Dashboard, Smart Folder selain daripada update Mail, QuickTime 7, Safari 2, Automator, Voice Over, Core Image dan Core Video.
Apple TV pada awal pengeluarannya menggunakan Tiger yang diubahsuai sebagai OS untuknya dengan membawa beberapa servis tambahan dan menggunakan enjin grafik yang berbeza.
Pada 10 Januari 2006, Apple telah melancarkan Mac pertama dengan Intel-based  bersama dengan update terbaru Tiger 10.4.4. Tiger kini beroperasi dengan serupa bagi kedua-dua PowerPC-based Mac dan Intel-based Mac walaupun dengan DVD installation dan format yang berbeza. Hanya PowerPC yang boleh boot menggunakan DVD asal. Namun begitu, terdapat juga Universal DVD Tiger 10.4.7 yang menyokong kedua-dua PowerPC dan Intel pada waktu itu.




(screenshot Mac OSX “Tiger”)










MAC OSX 10.5 “LEOPARD” :
(Mula diumumkan pada – 26 Jun 2006)
(Mula dilancarkan pada – 26 Oktober 2007)

Mac OSX “Leopard” telah dilancarkan pada 26 Oktober 2007. Ia disebut oleh Apple sebagai “Update terbesar dalam sejarah Mac OSX” dengan mempunyai lebih daripada 300 features terbaru. Leopard menyokong kedua-dua PowerPC dan Intel x86 Mac. Bagi Mac dengan processor G3, ia telah digugurkan dari sokongan dan bagi Mac dengan processor G4 pula memerlukan minimum clock rate pada 867MHz dan sekurang-kurangnya 512 RAM diperlukan. Installation DVD boleh digunakan untuk kesemua jenis Mac (termasuk Mac dengan 64-bit).
Pembaharuan boleh dilihat dengan pengenalan kepada Time Machine, Spaces dan Boot Camp, sokongan penuh terhadap sistem 64-bit (termasuk apps untuk grafik). Update terbaru terhadap sistem Finder, Mail, iChat, dan beberapa features sekuriti. Leopard adalah OS terakhir yang akan menyokong bagi PowerPC Mac.


 (screenshot Mac OSX “Leopard”)









MAC OSX 10.6 “SNOW LEOPARD” :
(Mula diumumkan pada – 9 Jun 2008)
(Mula dilancarkan pada – 28 Ogos 2009)

Tanggal 28 Ogos 2009 adalah tarikh dimana Apple telah melancarkan OS terbaru mereka dan kekal buat masa ini, Mac OSX “Snow Leopard”. Sepadan dengan namanya; “The world’s most advanced operating system (merujuk kepada Leopard). Finely tuned (merujuk kepada Snow Leopard), update terbaru bagi Snow Leopard adalah sangat sedikit kerana Snow Leopard lebih kepada pembaharuan dan pembaikan dari segi performance dan stability OS. Mana tidaknya, ianya masih spesis haiwan Leopard, cuma dengan penambahan sedikit sahaja.
Apa yang jelas pembaharuan bagi semua pengguna Snow Leopard berbanding Leopard adalah sistem Finder yang lebih renposif setelah ditulis semula dalam Cocoa, backup Time Machine yang lebih pantas, ejection disk yang lebih reliable dan user-friendly, Preview yang lebih berkuasa, dan Safari yang lebih laju.
Penulisan semula Finder menggunakan Apple’s Cocoa API memberikan kelebihan kepada Finder untuk menggunakan teknologi terbaru dalam Snow Leopard. Update terbaru Safari 4, termasuk peningkatan kelajuan melebihi 50% daripada sebelum ini keatas JavaScript dan HTML ternyata menjadikan Safari begitu efektif bagi pengguna untuk melayari internet menggunakan Snow Leopard. Top View terbaru pula memaparkan laman web yang kerap dilawati ataupun yang sudah di-bookmark dalam bentuk pandangan panorama, memberikan akses mudah kepada pengguna untuk melawat laman web mereka dengan senang, bersama-sama dengan Cover Flow pada laman History. Safari 4 juga adalah crash-resistant kerana Safari tidak membenarkan plug-ins untuknya dimana menjadi punca utama kenapa web browser luar senang untuk crash. Kepantasan Safari 4 diiktiraf sebagai web browser paling laju didunia.
Snow Leopard bagaimanapun hanya menyokong semua Mac yang berasaskan Intel sahaja, dengan minimum 1GB RAM. Manakala apps dan software untuk PowerPC telah ditamatkan setakat Leopard sahaja.


(screenshot Mac OSX “Snow Leopard”)









MAC OSX 10.7 “LION” :
(Mula diumumkan pada – 20 Oktober 2010)
(Versi developer preview dilancarkan pada – 24 Febuari 2011)
(Mula dilancarkan pada – Dijangka pertengahan kedua 2011)

Setelah dua tahun dengan spesis kucing besar yang sama, kini tiba lah spesis raja segala haiwan, Lion. Apple telah membuat preview mengenai OS terbaru mereka Mac OSX “Lion” pada 20 Oktober 2010 di majlis “Back to Mac”.
Pembaharuan termasuk Mac Apps Store, dimana pengguna mendapat beribu-ribu apps pilihan untuk di-download dan di-install kedalam Mac mereka sama seperti iOS devices selain segala development berkaitan iOS akan dimasukkan kedalam Lion dan matlamat Apple untuk menjadikan Mac akan datang serasi dan seiras dengan produk-produk iOS.
Perubahan grafik menunjukkan desktop Lion berlatar belakang kan gunung Fuji, tidak pasti mengapa Apple berbuat demikian tetapi ramai yang mempersoalkannya, biarlah wallpaper je pun ! Selain itu, perubahan ketara adalah Launchpad (sama seperi homescreen iOS device), auto-hide scrollbar yang hanya muncul ketika menggunakannya, Mission Control dimana menggabungkan ketiga-tiga Dashboard, Expose’ dan Spaces kedalam satu unit, sistem apps yang kini menyokong full-screen (selama ini pengguna Mac tidak pernah menggunakan full-screen untuk apa jua apps melainkan menonton movie ?”). Disebabkan sistem iOS ini dikuatkuasa, ini menyebabkan Dock tidak lagi memberi indication apps mana yang sedang running.
Versi developer preview telah dilancarkan pada 24 Febuari lalu manakala secara komersialnya dijangka pada pertengahan kedua tahun ini, sama-sama lah kita tunggu !

Gimana dengan paparan diatas semoga para pembaca bisa tahu MAC OS X itu apa aja. hehe
ya mungkin ini sebagian kecil, kalau mau mendalami atau ingin tau secara detail coba aja cari di google lebih detailnya hihi
Semoga bermanfaat ya guyss.. :)



Tidak ada komentar:

Posting Komentar